5 τρόποι να προετοιμαστείς ψυχολογικά για τον επόμενο αγώνα

focusing-athlete

Πόση αυτοπεποίθηση έχεις ότι θα τα πας καλά στην επόμενη πρόκληση που θα κληθείς να αποδείξεις ποιος είσαι; Η πνευματική αναστάτωση μπορεί να επηρεάσει τους αθλητές όλων των επιπέδων και να έχει αρνητική επίπτωση στην απόδοσή τους...

Του Ανδρέα Σκόνδρα
askondras@yahoo.com

Πόση αυτοπεποίθηση έχεις ότι θα τα πας καλά στην επόμενη πρόκληση που θα κληθείς να αποδείξεις ποιος είσαι; Η πνευματική αναστάτωση μπορεί να επηρεάσει τους αθλητές όλων των επιπέδων και να έχει αρνητική επίπτωση στην απόδοσή τους. Πιο κάτω θα δούμε πέντε τρόπους από επιτυχημένους προπονητές και από αθλητικούς ψυχολόγους που μπορούν να σε βοηθήσουν να έχεις θετική νοοτροπία απέναντι στις καταστάσεις άγχους και να μπορέσεις να απολαύσεις το επόμενό σου παιχνίδι.

1. Ανέβασε την αυτοπεποίθησή σου με την τεχνική του οραματισμού

Ένα πολύ δυναμικό εργαλείο, όταν ένας αθλητής το διαχειριστεί σωστά, ο οραματισμός είναι η διαδικασία του να δημιουργείς μια νοητική εικόνα του τι θέλεις να συμβεί ή τι θέλεις να αισθανθείς στην πραγματική ζωή. Μπορεί, αυτό το εργαλείο, να σε βοηθήσει να ξεπεράσεις την νευρικότητα και να αναπτύξεις προσδοκίες επιτυχίας και αυτοπραγμάτωσης, να έρθεις πιο κοντά στην επιτυχία του στόχου σου, όποιος κι αν είναι αυτός.

Στην διαδικασία του οραματισμού, οι σκέψεις σου πρέπει να είναι, όσο το δυνατόν, πιο ρεαλιστικές και ζωντανές. Όταν σχηματίζεις την εικόνα της κατάστασης ή του περιβάλλοντος που θέλεις να βρεθείς, σκέψου χρώματα, κινήσεις, μυρωδιές, ήχους, ακόμα και συναισθήματα

2. Βρες τις ψυχικές συνθήκες που αποδίδεις καλύτερα

Η ικανότητά σου να ελέγξεις την συναισθηματική σου κατάσταση μπορεί να έχει μεγάλη επίδραση στον βαθμό της απόδοσής σου. «Μερικοί άνθρωποι έχουν την ανάγκη να είναι εξαιρετικά χαλαρωμένοι πριν από έναν αγώνα ενώ άλλοι μπορεί να έχουν την ανάγκη να είναι σε εγρήγορση», όπως λέει κι η δρ. Jen Gavin Farrell.

Μπορείς να βρεις την συναισθηματική περιοχή που έχεις τις καλύτερες επιδόσεις κάνοντας μια αναδρομή στην συναισθηματική σου κατάσταση πριν από αγώνες που τα πήγες καλά και πριν από αγώνες που το αποτέλεσμα δεν ήταν αυτό που ήθελες.

3. Δέξου τις αρνητικές σκέψεις και μετά αποχαιρέτησέ τις

«Οι κορυφαίοι αθλητές έχουν ένα πλαίσιο σκέψης μέσα στο οποίο αποδέχονται τις αρνητικές σκέψεις αλλά συνειδητοποιούν ότι οι αρνητικές σκέψεις είναι μόνο σκέψεις», όπως τονίζει κι ο John Coumbe-Lilley του πανεπιστημίου του Ιλινόις.

Ένας αθλητής μπορεί να έχει αρνητικές σκέψεις όταν πλησιάζει ο αγώνας, αλλά η στρατηγική του είναι να είναι συνειδητοποιημένος και να έχει ξεκάθαρο ότι οι σκέψεις από μόνες τους, απομονωμένες, είναι άκακες. Όπως πλησιάζει η ώρα του αγώνα, αυτός ο παίκτης δέχεται ότι υπάρχουν, τις αφήνει να φύγουν και συγκεντρώνεται στην προσέγγισή του στον αγώνα.

4. Ξεκίνα την προετοιμασία σου νωρίς

Για πολλούς αθλητές, η επιτυχημένη προετοιμασία δεν ξεκινάει τη μέρα του αγώνα, αλλά μπορεί να περιέχει κομμάτια όπως μετακινήσεις, ταξίδια, προαγωνιστική διαδικασία για τις ώρες που προηγούνται του αγώνα.

Τις μέρες του αγώνα οι τεχνικές χαλάρωσης θα πρέπει να εκτελούνται αρκετά πριν την ώρα του αγώνα. Οι αθλητικός ψυχολόγος μπορεί να βοηθήσει τους αθλητές με μια ποικιλία τεχνικών που περιλαμβάνουν ασκήσεις αναπνοής, οραματισμό, κάποια συνθήματα-ατάκες για να γίνει πιο πλήρης η ψυχολογική προετοιμασία του αθλητή.

5. Απόλαυσε την στιγμή

Οι θρίαμβοι δεν σε κάνουν αήττητο, αλλά και οι αποτυχίες δεν είναι το τέλος του κόσμου. Εστίασε στον αγώνα με όλες σου τις δυνάμεις και χρησιμοποίησε σαν κίνητρα την αγάπη σου για τα παιχνίδια και την χαρά που σου δίνει ο ανταγωνισμός. Άλλωστε, είναι μια ευκαιρία να ανακαλύψεις πόσο καλός μπορείς να γίνεις…

ΣΗΜ: O Ανδρέας Σκόνδρας είναι coach Α’ κατηγορίας, υποψήφιος διδάκτωρ της Φιλοσοφικής, εκπαιδευτής στο διαπανεπιστημιακό πρόγραμμα «Διπλή Αθλητική Καριέρα» στον τομέα της συμβουλευτικής σε πρώην ολυμπιονίκες, παγκόσμιους πρωταθλητές όλων των ολυμπιακών αθλημάτων. Χρησιμοποιεί την 20ετή εμπειρία του στην παιδαγωγική θεάτρου και την προπονητική και το coaching στην διδασκαλία, την εκπαίδευση ενηλίκων και στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Βιβλιογραφία
Ζέρβας Γιάννης, Ψυχολογία φυσικής αγωγής και αθλητισμού, Αθήνα,2007
Buceta José María, Psicología del entrenamiento deportivo, ed.Dykinson, Madrid,1998.
Feldman Robert, Εξελικτική ψυχολογία, εκδ. Gutenberg, Αθήνα 2010.
Riley Pat, Ο νικητής μέσα σου, εκδ.Αλκυών, Αθήνα, 1999.

Τένις Mallorca Open: Συνεχίζεται το σερί της Sevastova

Τένις

H Λετονή και κάτοχος του τίτλου, επικράτησε στον ημιτελικό της Samantha Stosur εξασφαλίζοντας το εισιτήριο για τον τρίτο συνεχόμενο τελικό στο όπεν της Μαγιόρκα…Πρώτη εμφάνιση σε τελικό WTA για την Γερμανίδα Tatjana Maria που σταμάτησε την πορεία της 19χρονης Αμερικανίδας Sofia Kenin

Τένις Birmingham Classic: Ακόμα ένας τελικός για την Kvitova

Τένις

Η κάτοχος του τίτλου ξεπέρασε μέσα σε 70 λεπτά το εμπόδιο της Ρουμάνας Mihaela Buzarnescu εξασφαλίζοντας μια θέση στον πέμπτο της τελικό της σεζόν…Επιστρέφει μετά από οκτώ χρόνια στον τελικό του Μπέρμιγχαμ η Σλοβάκα Magdalena Rybarikova

Τένις Gerry Weber Open: Federer και Coric στον τελικό του Halle

Τένις

Ο νούμερο ένα στον κόσμο θα αγωνιστεί για 12η φορά στον τελικό της διοργάνωσης έχοντας στόχο να φτάσει τους 10 τίτλους, απέναντι στον 21χρονο Κροάτη, ο οποίος θα δώσει το παρόν σε τελικό στο γρασίδι για πρώτη φορά στην καριέρα του

Γκολφ Travelers Championship (R2): Πέρασε μπροστά ο Harman, αντίδραση από Watson

Γκολφ

O Αμερικανός επωφελήθηκε από το 2-under 68 του Zach Johnson και με 4-under 66 πέρασε μόνος πρώτος στην κορυφή, με τους Johnson, Jones και Henley να ακολουθούν με ένα χτύπημα διαφορά…Εντυπωσιακός Buba Watson, ο οποίος έκανε άλμα 69 θέσεων μετά το 7-under 63

Copyright © 2018 Other Sports News. All rights Reserved.